reklama

Tajomstvo preventívneho systému

Na prvý pohľad anjelik. Úsmev ktorý odzbrojí aj obra, a ktorý aj najprísnejšieho učiteľa či vychovávateľa núti kapitulovať. Kto bol na saleziánskom tábore v Oravskom Veselom tak vie, že hovorím o malom štvrtákovi (od septembra piatakovi) Kikovi. Kiko je však beťár mazaný všetkými masťami, a keby sa dávali známky z provokácie, podpichovania a vyvádzania tak má určite jednotky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Už od prvých minút v tábore dával o sebe vedieť. Témou tábora bola rímska ríša a tak z mojej funkcie legáta bol čoskoro "legoš", "legitím", delegát a neviem čo ešte. Toto samozrejme deťom nezazlievam, Kiko sa však začal prejavovať predbiehaním pri večeri, neposlušnosťou a porušovaním všetkých možných pravidiel. A ako veliteľ rímskej légie som samozrejme takéto správanie nesmel u môjho malého "vojaka" tolerovať, najmä keď mu ešte Jeho veličenstvo Nero Caesar Augustus neudelil rímske občianstvo. 

"Kiko, 10 klikov!" Urobil ich ako nič a zasmial sa mi do tváre. Dozvedám sa že trénuje karate a kliky mu problém nerobia. Nech som sa snažil ako som chcel, nevedel som ako ho spacifikovať. A keď som to nedokázal ja, "legát", čo si asi s ním počne animátor jeho skupinky (stotník)? Až ma napadla "perfektná" myšlienka: "Kiko, ak budeš zlý ostriháme ti vlasy!" Kiko mal totiž krásne, dlhé, zvlnené, ba takmer kučeravé vlasy, nápadne pripomínajúce Rambovu hrivu. Klinec som trafil presne po hlavičke. Síce spočiatku dával jasne najavo, že neverí, že by som niečo také dokázal urobiť (a v tom mal pravdu), ale stačilo mu odstrihnúť tenučký pramienok vlasov a Kiko sa o svoje vlasy naozaj začal báť. Od toho momentu bol viac menej kľud.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja som však spokojný nebol. Toto totiž nebol preventívny systém, ale represívny. Kiko poslúchal preto, lebo sa bál o vlasy, a autorita ktorú som uňho mal pramenila zo strachu. Ja som však chcel dosiahnúť autoritu, ktorá bude vychádzať z priateľského vzťahu. Autoritu, s ktorou bude on vo svojom vnútri súhlasiť a pri ktorej si on uvedomí, že mi na ňom záleží a že ho mám rád. Len tak je totiž možné vychovávať k správnym hodnotám, represívnym systémom sa toto dosiahnúť nedá. V tom momente som však netušil, čo mám urobiť aby som si získal Kikovo srdce.

Prišla však celodňová túra (po našom "celodňovka") a tam sa mi naskytla príležitosť, za ktorú zrejme vďačím samotnému majstrovi preventívneho systému, Don Boscovi, pretože by ma ani vo sne nebolo napadlo, že si Kika získam práve takto: "Lepegapát? Všapak typy neperopozupumiepeš, čopo japa teperapaz hopovoporipím?" Je to stará hra, ktorú som však ja vo svojom detstve nepoznal. Naučil som sa to len nedávno od saleziánky Apy, keď som s ňou robil interview. V tej situácii to však bol dar z neba: "Tapak topo sapa mypýlipiš, mipilypý Kipikopo." Síce som takto nikdy nehovoril, ale vďaka Ape som fintu poznal, a trvalo mi iba pár minút, kým som takto dokázal plynule rozprávať. Rozprávali sme sa takto až kým sme sa nevrátili naspäť do tábora, a ja som vedel, že Kika mám na svojej strane. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naozaj málo stačí, aby si animátor, učiteľ či vedúci tábora získal srdce dieťaťa. Treba k tomu len kus trpezlivosti a hlavne pokory. Bez nej sa totiž "dospelák" nedokáže znížiť na úroveň detí, ale kým to nedokáže urobiť, tak si srdce detí nikdy nezíska. Dieťa neoklameme sladkými rečičkami a sladkosťami. Oni ich síce s radosťou spapajú, ale veľmi dobre vedia, či to myslíme úprimne alebo nie. Každý rodič, učiteľ alebo vychovávateľ (až na isté výnimky, ktoré to v hlave nemajú celkom v poriadku) má totiž dieťa rád. Ale Don Bosco mal opäť pravdu, keď tvrdil, že toto nestačí. Dieťa totiž potrebuje vo svojom vnútri vedieť, že je milované. A na dosiahnutie toho, aby dieťa malo rado to, čo má rád vychovávateľ (poslušnosť, poriadok atď.) je potrebné, aby vychovávateľ mal najprv rád to, čo má rado dieťa. Neviem ako Don Bosco prišiel na všetky tieto "finty", ale myslím si, že na ne prišiel vďaka tomu, že sa snažil doslovne žiť citát "Ak nebudete ako deti...". A zvládol to perfektne.

Ján Raška

Ján Raška

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som bývalý študent na Lester B. Pearson College v Kanade - je to jedna z United World Colleges.Živím sa vývojom webov a ekonomického softvéru. Voľný čas (a nielen voľný) vypĺňam saleziánskymi akciami rôzneho charakteru. Zoznam autorových rubrík:  MladíZamysleniaUWCSvetSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu